Pressmeddelande: Junilistan siktar på 14 procent igen « Junilistan

« tillbaka till startsidan

Pressmeddelande: Junilistan siktar på 14 procent igen

februari 17, 2014

EU-kritiska Junilistan deltar i årets EU-val. Med tre vallöften är målsättningen att ta tre platser i EU-parlamentet.

− Vi ska till Bryssel för att hävda svenska intressen. Vi ska fridlysa kronan i lag, utkräva ett nytt EU-avtal som ska underställas det svenska folket och vi ska ge svenskarna ett eget EU-veto för framtiden, säger Jörgen Appelgren, partiledare för Junilistan, tidigare chefsekonom Nordea och medlem i Socialdemokraterna.

Junilistan är en tvärpolitisk lista med nio kandidater från hela Sverige och från hela det politiska mittfältet. I EU-valet 2004 blev listan det tredje största partiet och vann drygt 360 000 röster eller 14 procent av svenskarnas röster.

− Sverige har i år varit EU-medlemmar i 20 år. Det har varit en turbulent tid, framförallt under de senaste årens kris. Jag blir beklämd när jag ser hur svenska politiker släppt iväg beslutsrätt till Bryssel. De närmaste 5 åren finns det förslag på nya områden som vi ska släppa ifrån oss. Svenskarna måste nu få en tydlig röst som säger stopp.

Andranamnet på årets Junilista är Camilla Lindberg, 40 år, Stockholm, tidigare riksdagsledamot för Folkpartiet Liberalerna. Hon ser vårt 20 år gamla EU-avtal som ett stort hinder.
– Det är hög tid att granska vårt EU-avtal. Jag har själv tillhört ett av de partier som gett bort svenskarnas makt till Bryssel. Nu är jag här för att ta fram ett nytt EU-avtal och ta makt tillbaka. Vad har vi fått ut av EU och vad har det kostat? Först när vi granskat våra första 20 år i EU kan vi blicka framåt och ställa krav. Detta nya EU-avtal måste vi också folkomrösta om. Senast 2017, säger Camilla Lindberg.

Tredjenamnet på listan är Philip Lerulf, 32 år, Ängelholm, tidigare på den marknadsliberala tankesmedjan Timbro och idag författare, journalist och skribent bland annat i frågor om europeisk extremism. Lerulf har också verkat i EU-parlamentet som assistent åt Nils Lundgren.

– EU-parlamentet är ingen tebjudning. Jag har med egna ögon sett hur man steg för steg går mot ett Europas förenta stater. Nu väntar en ny våg av maktförskjutning när EU vill få inflytande över svensk försvarspolitik, socialpolitik, banksystem och mycket mer. Genom att ge svenska folket ett EU-veto vill Junilistan en gång för alla sätta stopp för den okontrollerade maktförflyttningen, säger Philip Lerulf.
I årets EU-val finns både sakpolitik och värderingar i fokus på ett sätt som väljarna inte stått inför tidigare, menar Junilistan.

– Vi oroas av den framväxande fascismen i Europa. Ska Europa blomstra krävs ett öppet Europa som byter tjänster, erfarenhet och arbetskraft. Vi vill inte se murar, utan möten. Här i Sverige ska vi ha friheten att värna den svenska kronan, kräva ett nytt aktuellt EU-avtal och folkomrösta om varje fråga som innebär att vi lämnar ifrån oss makt som påverkar många generationer framför oss, säger Jörgen Appelgren.

Jörgen Appelgren
Twitter: @jorgen_appel